DEVAM-3:
29. Hutbede Allah Teâlâya Hamd Ve Sena Ettikten Sonra Emma ba'du (bundan sonra)
Demek
حدثنا
اسماعيل بن
أبان قال:
حدثنا ابن
الغسيل قال:
حدثنا عكرمة،
عن ابن عباس
رضي الله
عنهما قال:
صعد
النبي صلى
الله عليه
وسلم المنبر،
وكان آخر مجلس
جلسه، متعطفا
ملحفة على
منكبيه، قد
عصب رأسه
بعصابة دسمة،
فحمد الله
وأثنى عليه،
ثم قال: (أيها
الناس إلي).
فثابوا إليه،
ثم قال: (أما بعد،
فإن هذا الحي
من الأنصار،
يقلون ويكثر
الناس، فمن
ولي شيئا من
أمة محمد صلى الله
عليه وسلم،
فاستطاع أن
يضر فيه أحدا
أو ينفع فيه
أحدا، فليقبل
من محسنهم
ويتجاوز عن مسيئهم).
[-927-] İbn Abbas (r.a.) şöyle demiştir: "Nebi Sallallahu Aleyhi ve
Sellem bir gün minbere çıkmıştı. Onu minberde gördüğümüz son gün de o gün
olmuştu. Sırtında omuzlarını örten bir rida (hırka) vardı ve büyükçe bir izar
kuşanmıştı. Başına da boz bir sarık sarmıştı. Minberin üzerinde Allah Teâlâ'ya
hamd ve sena ettikten sonra "Ey insanlar bana iyice yaklaşın!" dedi.
Ashâb Nebi Sallallahu Aleyhi ve Sellem'e yaklaşınca onlara şu tavsiyelerde
bulundu: "emma ba’du (Esas konuya gelelim), işte ensârdan olan şu grup gün
gelecek iyice azalacak ve diğerlerinin nüfusu artacak. Kim Muhammed ümmetinin
herhangi bir işini üstlenir ve insanlara faydası veya zararı dokunabilecek bir
konumda olursa iyi insanların güzelliklerini kabul edip taltifte (bulunsun),
kötüleri de affetsin.
Tekrar: 3627 ve 3800
AÇIKLAMA: İmam Buhârî'nin kullandığı bu konu başlığı ile
ilgili olarak Zeyn İbnü'l-Müneyyir özetle şöyle demiştir: "Bu başlıkta
geçen من kelimesi iki anlama da
gelebilir. Buna göre eğer bu kelime –ellezi- anlamında bir ism-İ mevsûl ise
kasdedilen kişi Resûlullah'tır Buna göre أما
بعد başlığın anlamı:
"Hutbede Allah Teâlâ'ya hamd ve sena ettikten sonra (şimdi asıl konuya
geçelim) diyen kimse" olur. Fakat bu kelime bir şart edatı olarak alınırsa
cevabı hazfedilmiş bir şart cümlesi söz konusudur ve bu durumda başlığın
anlamı: "Hutbede Allah Teâlâ'ya hamd ve sena ettikten sonra kim أما
بعد (şimdi asıl konuya
geçelim) derse sünnete uygun hareket etmiş olur" şekline dönüşür. Her iki
anlama göre de hatiplerin Resûlullah'a tabi olmak ve O'nun sünnetine uygun
hareket etmek için bu ifadeyi kullanmaları gerekir."
Bu hadisten yola çıkarak hutbe dışındaki yazı, mektup gibi
faaliyetlerde de aynı veya benzeri ifadelerin kullanılabileceğini söylememiz
mümkündür. Zaten pek çok müellif eserlerinde ifadesini kullanmıştır. Kimi
âlimler de hemen eserinin başında "Allah'a hamd ettikten sonra derim
ki..." gibi ifadelere yer vermişlerdir. Bu anlamda herhangi bir
zorunluluk yoktur, hepsini kullanmak mümkündür.
Hafız Abdülkâdir er-Rehâvî Resûlullah'ın kullandığı bu ifadenin
geçtiği hutbeleri derlemiş ve otuz iki sahâbîden bu konuda hadis rivayet
edildiğini tespit etmiştir.